Zdrowa dieta na wiosnę – tworzymy plan odżywiania

Zdrowa dieta na wiosnę – tworzymy plan odżywiania



Wiosną wszystko zaczyna budzić się do życia, również organizm człowieka, który wymaga odpowiedniej diety, aby dobrze funkcjonować. Jak skonstruować zdrową, wiosenną dietę?

Dieta odchudzająca

Wraz z nastaniem pierwszych cieplejszych, wiosennych dni, większość z nas zaczyna myśleć o nadchodzącym lecie. To dobry czas na zrzucenie zbędnych kilogramów nagromadzonych zimą. Pomocna będzie w tym odpowiednio zbilansowana dieta, pełna mikroelementów i witamin, ale pozbawiona tzw. pustych kalorii. Dieta wiosenna nie musi być restrykcyjna, z resztą nie powinna taką być ponieważ potrzebujemy solidnej dawki energii do zdrowego funkcjonowania na co dzień.

 

Konstrukcja diety

Plan odżywiania na wiosnę powinien być bogaty w świeże owoce i warzywa, które wzmocnią organizm i pozwolą na pokonanie przesilenia wiosennego. Dobrze jest spożywać 4-5 posiłków dziennie, mniej więcej o tej samej porze. Dieta powinna dostarczyć proporcjonalne ilości cennych składników mineralnych, witamin, białka, węglowodanów, błonnika i tłuszczy. Z diety można wykluczyć lub zdecydowanie ograniczać spożycie cukrów prostych i tłuszczów zwierzęcych.

Na wiosnę w sklepach pojawiają się świeże produkty, z których można przygotowywać zdrowe potrawy, zastępujące dania wysoce przetworzone. Wzbogacą one naszą dietę o witaminy. Wiosną warto sięgnąć po nowalijki, w tym rzodkiewkę, szczypiorek, sałatę lub zieloną pietruszkę. Nie należy zapominać o owocach, będących cennym źródłem witamin, błonnika, węglowodanów i składników mineralnych. Aby owoce nie straciły swoich wartości odżywczych, powinniśmy je spożywać na surowo, często również ze skórką, która np. w przypadku jabłek zawiera błonnik wspomagający pracę układu trawiennego człowieka. Wskazane w wiosennej diecie owoce to grejpfruty wpływające korzystnie na przemianę materii, ananasy bogate w witaminę C, A i B, oraz melony, w których skład wchodzą potas, beta-karoten i witamina C. Najlepiej dbać o to, aby na wiosnę w planie odżywiania znalazło się pięć owoców i warzyw. Dietę trzeba uzupełniać o około 2 litry wody dziennie.