Menu na jesień – przegląd produktów sezonowych

Menu na jesień – przegląd produktów sezonowych



Co najlepiej jeść jesienią? Oczywiście polskie produkty sezonowe. Są smaczne, kolorowe, słodkie i doskonale wzmocnią naszą odporność przed nadchodzącą zimą.

Jesień to feeria barw i smaków. Warto sięgać po owoce i warzywa dostępne o tej porze roku, bo są niezwykle odżywcze. Warto również przygotowywać z nich przetwory. Jeśli właśnie wybierasz się na targ, nie zapomnij ująć tych dobroci na liście zakupów!

 

Dynia

Dynia dominuje w kuchni jesiennej, ponieważ jest niezwykle uniwersalna. Może nam posłużyć do ugotowania gulaszu czy risotto, sprawdzi się jako podstawa wszelakich farszów lub sos, ale jej miąższ to również popularny składnik ciast i deserów. W kuchni indyjskiej często łączy się ją z mlekiem kokosowym. Pasuje też do serów pleśniowych i fety. Jest bogactwem minerałów i witamin oraz cennym źródłem beta-karotenu.

 

Bakłażan

Najlepiej kupować go wczesną jesienią. Jest doskonały do pieczenia i duszenia oraz na zapiekanki. Stanowi jeden z podstawowych składników greckiej musaki. Bakłażan zawiera sporą ilość witamin z grupy B, a w jego fioletowej skórce tkwi bogactwo antyoksydantów.

 

Gruszka

Soczyste, jesienne gruszki z powodzeniem zaspokoją nasz apetyt na słodkości. Mają niski indeks glikemiczny i zawierają mnóstwo pektyn, czyli błonnika, dlatego warto je jeść przede wszystkim świeże. Nadają się jednak wyśmienicie na musy i do ciast, często występując w parze z równie dobrymi jesienią jabłkami.

 

Śliwka

Powidła śliwkowe nie mają sobie równych, ale śliwki, zwłaszcza węgierki, można wykorzystywać na setki sposobów. Np. przyrządzając z nich bezcukrowy sos do klusek na parze lub leniwych. Śliwki wspomagają trawienie i cały układ pokarmowy, wspierają też odchudzających się w walce z nadwagą.

 

Orzechy

Mowa tu o orzechach włoskich i laskowych, pozostałe popularne gatunki pochodzą z innych stref klimatycznych. Orzechy stanowią wspaniałe źródło magnezu i potasu, a także nienasyconych tłuszczów i białka. Najchętniej zjadamy je w ciastach i ciasteczkach oraz kremach.

 

Grzyby

Grzybobranie to rozrywka sama w sobie, poza tym nic tak nie uświetnia jesiennych obiadów, jak świeże lub suszone grzyby leśne. Wiele osób sądzi, że grzyby mają wyłącznie walory smakowe, tymczasem zawierają witaminy, minerały i błonnik.

 

Żurawina

Przez cały rok mamy dostęp do suszonej żurawiny, jesienią i zimą jednak możemy nabyć świeżą. Żurawina to bogate źródło antyoksydacyjnych barwników, polifenoli, minerałów i witamin, zwłaszcza witaminy C. Konfitury, dżemy czy nalewki z żurawiny muszą się znaleźć wśród naszych jesiennych przetworów!