Przetańcz całą noc: zdrowa stopa, zdrowy ruch

Przetańcz całą noc: zdrowa stopa, zdrowy ruch



Trwa właśnie karnawał, czas hucznych zabaw. Nieważne, czy będziesz imprezować w domu, w klubie czy na eleganckich balach – warto zadbać o stopy, aby były zdrowe i gotowe do niekończących się szaleństw.

Stopy z problemami

Nasze stopy są wyjątkowo narażone na urazy i podrażnienia, gdyż to na nich właśnie spoczywa ciężar całego ciała. Naskórek stóp łatwo ulega przesuszeniu, jest mniej elastyczny niż ten w innych partiach ciała. Tkanka podskórna prawie nie wykazuje komórek tłuszczowych, a naczynia krwionośne oraz włókna nerwowe usytuowane są bliżej powierzchni, co sprawia, że stopy są niezwykle wrażliwe na rozmaity dyskomfort. Dlatego też warto zadbać, nie tylko latem, zarówno o wygląd paznokci, jak i o odpowiedni poziom nawilżania, złuszczanie martwego naskórka oraz ochronę przed powstawaniem odcisków i innych zmian na skórze stóp. Mogą one bowiem pociągnąć za sobą poważniejsze problemy zdrowotne.

 

Odciski: co je powoduje?

Odciski to problem nie tylko estetyczny - przysparzają bólu, powodują stany zapalne, utrudniają chodzenie. Odciski na stopach są spowodowane tarciem lub naciskiem wywieranym na skórę przez niewygodne obuwie i skarpety. Wskutek ciągłego tarcia naskórek nadmiernie narasta, nie złuszcza się, ale obumiera i tworzy narośl. Odciski są także następstwem schorzeń stóp: płaskostopia, wysokiego podbicia, deformacji palców itp. Najbardziej narażone na pojawianie się odcisków są kobiety noszące buty na wysokim obcasie i osoby otyłe. Przyczyny odcisków to również słabe ukrwienie stóp.

 

Typy odcisków: modzele i nagniotki

Odciski można podzielić na modzele i nagniotki. Te umiejscowione na stopach to zwykle modzele, czyli płaskie nawarstwienia zrogowaciałego naskórka. Są rezultatem nierównomiernego lub nadmiernego obciążenia stóp, a także nieprawidłowego chodu. Duże modzele mogą wywoływać pieczenie przy nacisku na stopę, a nawet pękać. Jest to sytuacja niebezpieczna szczególnie dla cukrzyków (może dojść do zakażenia). Z kolei odciski na palcach to z reguły nagniotki (przy kości lub między palcami).

 

Jak zapobiegać odciskom?

Przede wszystkim noś odpowiednie, wygodne obuwie i unikaj obcisłych skarpet oraz rajstop. Nawilżaj stopy odpowiednimi kremami, zawierającymi składniki natłuszczające (np. masło shea, masło kakaowe, oleje roślinne). Pamiętaj, aby złuszczać i zmiękczać regularnie martwy naskórek (np. preparatami zawierającymi mocznik). Mechanicznie (pilnikiem, tarką) i kosmetycznie wygładzaj pięty (np. mocząc w wodzie z solą leczniczą), lecz ich pęknięcia, przeciwdziałaj pierwszym zrogowaceniom skóry.

 

SOS dla problematycznych stóp

Jeśli już jednak na naszych stopach pojawią się odciski, a nie są zaawansowane i nie sprawiają dużego bólu, można spróbować domowych sposobów, aby pozbyć się ze stóp uporczywych „gości”:

  • stosować olej rycynowy na nagniotki (stopniowe zmiękczanie),
  • położyć skórkę z cytryny/ świeżego ananasa bezpośrednio na odcisk,
  • kłaść na odcisk kompres z mokrej saszetki herbaty lub okład z kwasu chlebowego,
  • moczyć stopy w odwarze z płatków owsianych.

 

Jeśli zmiany na skórze wywołują uciążliwe dolegliwości, lekarz usuwa laserem zgrubiałą tkankę po wstrzyknięciu leku o działaniu znieczulającym. Pomóc może doświadczona kosmetyczka, dermatolog, ortopeda, chirurg lub podolog (tj. specjalista zajmujący się zdrowiem stóp: m.in. odciskami, wrastającymi paznokciami, grzybicą czy haluksami).


Program przyspieszonej regeneracji stóp jest szczególnie wskazany w okresie zimowym, kiedy zakładamy ciężkie obuwie oraz ciepłe skarpety i rajstopy. Poza tym każda z nas chciałaby przecież dobrze prezentować się na karnawałowym balu i śmiało tańczyć do rana.